torsdag 29 september 2016

Idag

Idag kom jag inte iväg till jobbet. Jag kände redan igår att det skulle bli tungt. Hela dagen tänkte jag på hur jag skulle orka ”i morgon”. Jag tänker jämt så, alltid ett steg i förväg. Inte på vad jag gör nu, utan vad jag ska göra sen. Jag stressar omedvetet, huvudet dunkar, hjärtat och bröstet brinner och tankarna flyger iväg som om jag tänker tusen olika tankar på en enda sekund. Det känns som att jag ska gå sönder. Varenda steg jag tar måste jag tänka ut i förväg så att jag ska klara av att ta mig fram och jag är helt yr av utmattning. Min hjärna känns överhettad, totalt slut, den behöver vila men det finns det inte tid till. Förutom idag, jag var tvungen.
   Jag gick faktiskt upp med tanken om att jag skulle ta mig iväg, även om det fanns en liten del i mig som kände att jag inte skulle orka. Ju längre jag kom i morgonprocessen, tvätta ansiktet, sminka mig, göra frukost, äta frukost och borsta tänderna, ju mer kände jag att jag dör om jag måste jobba idag. Så jag pausade där vid påklädningen, slängde iväg ett sms till chefen och gick och la mig igen.
  Det känns som helt rätt beslut nu men också som ett sånt himla stort misslyckande att inte orka gå till jobbet ärligt talat. Tack och lov så var min chef väldigt förstående och tipsade mig om att höra av mig till folkhälsovården. I morgon ska jag iväg på mitt första terapisamtal som jag har haft bokat ett tag nu, funkar inte det ska jag lyssna på hans tips. 
   Egentligen skulle jag behöva fler såna här dagar, jag vet att det inte räcker med en dag hemma såhär för att bli bra. Men kanske hjälper det lite. I morgon är det fredag och det kan jag nog stå ut med. Idag tänker jag inte bestämma någonting jag ska göra, inte i helgen heller. Det funkar inte för mig att ha saker planerade nu, jag stressar ihjäl mig över det.
   Enda saken jag kanske behöver planera in lite bättre är väl sömnen… Så godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad här