söndag 29 augusti 2010

Om sista minuten till Grekland

Förra lördagen började jag och Anna vår resa till Samos i Grekland. Först satte vi oss på bussen till Arlanda, sedan tog vi flyget till Samos. Men vi kunde inte landa där för det blåste så himla mycket och efter andra landningsförsöket, som var en av de obehagligaste sakerna jag har varit med om, så bestämde piloterna sig för att vi skulle till Rhodos istället.

Ingen visste någonting om vart vi skulle ta vägen och hur länge vi skulle behöva stanna, men som tur var gick allting hyfsat snabbt och hela planet hamnade på Rhodos Palace, ett av Rhodos lyxigaste hotell, tror jag. Vi fick gratis mat och efterrätt och bo i ett jättefint rum med skinnsoffa, stor balkong med fin utsikt och ja, massa lyx helt enkelt.

Vi var nog lite i något slags chocktillstånd efter den där flygningen (Det var i alla fall jag) och att vi sedan hamnade på ett sådant fint ställe trodde vi nog verkligen inte. Alla var jättefinklädda men det var inte vi.

Det här var hotellets inomhuspool. Sjukt. Tyvärr hann vi aldrig provbada. Men jag antar att havet ändå skulle vara tusen gånger bättre.

Efter några timmars sömn var vi tvungna att gå upp redan kvart i fem för att hinna med planet till den ön vi helst av allt ville till.

Efter flygturen satt vi på en buss till hotellet i ungefär en och en halv timme och vi var så himla hungriga och trötta för vi hade inte fått någon frukost. Men när vi äntligen kom fram märkte vi att rummet vi hade fått var väldigt fint (Förutom att vi hade myror i sängarna lite då och då och att det satt skitstora spindlar utanför dörren) och att det fanns två kattungar som sprang runt. De var söta men såg varken friska eller mätta ut.

Den här lilla konstiga kyrksaken stod precis utanför vår balkong. Och här var det visst redan kvällen men det första vi gjorde var att gå ner till stranden och där låg vi resten av dagen. Sedan åt vi mat på en konstig restaurang med konstig mat och med katter lite här och var. Sedan sov vi.

Nästa dag gick vi en liten sväng och här var skylten till hotellet. Och ett fint och konstigt litet hus i bakgrunden. Förresten så har jag nog aldrig tagit såhär lite och dåliga bilder på en semester förut. (Mår lite illa när jag tänker på att jag fortfarande inte har fixat alla USA-bilderna än)

Sedan vet jag inte riktigt vilken dag vi hamnade på, men här är en del av stranden och havet i alla fall. Det var 38 grader hela tiden och det blåste ju så himla mycket men det var nog mest tur. Annars hade vi kanske inte levt nu. Eller något.

För några veckor sedan hade det varit en jättestor skogsbrand så hela berget var nästan helt dött.

En morgon tog vi bussen till Samos stad. Det tog ungefär två timmar fast det inte alls egentligen är speciellt långt. Tror jag. Men det var en bergig ö med mycket slingriga vägar så det var därför. Det var väldigt fint där med mycket fina gränder, gångar, hus i olika färger och allt fint. Fina och snälla människor överallt också.
Såhär såg staden ut.

Vi hittade fina gränder, trappor och ställen där det inte var så många förutom sådana som den här gubben och folk som bodde i närheten.

Det var så himla fint och så himla varmt hela tiden. Och här är vi förresten.

Det här "huset" var till salu, tydligen. En gång i tiden hade det nog funnits någonting att bo i där inne, men nu var allting rivet och fullt med skräp i stället. Jag undrar vem som skulle vilja köpa det...

Kanske han?

En präst.

Vi gick och gick i värmen, köpte grekisk sallad, kollade på folk och fotade. Även fast jag önskade att jag tog mer bilder. Vi hittade ett konstigt träd med en konstig blomma på.

Bussarna gick hem så himla tidigt, sista bussen hem gick klockan två på dagen, så vi kom hem tidigt igen och då la vi oss på stranden. Som vanligt. Det här är nog drömstället för Malin. Tusen miljarder fina stenar. Och folk hade byggt fina torn överallt.

Den här bilden hade mest en väldigt jobbig vinkel men ändå. Det var så himla härligt i vattnet, 27 grader ungefär, och det var såhär kristallklart och fint.

Jag hittade en sten med ett A på så den fick Anna.

En dag åkte vi till Pythagorion, vi fick skjuts gratis av några killar vi träffade. De ville visa oss ön och de fina stränderna. Det var tur eftersom det inte var så himla lätt att ta sig runt med buss.

Vi gick en sväng längs hamnen, såg bläckfiskar som hängde såhär fint.

Pythagorion i solnedgången.

Här ifrån var det nära till Turkiet och här har vi det landet.

En dag tog de här killarna med oss till Marathokampos där en av dem bodde. Det var en liten by lite högre upp i bergen och där var det väldigt fint med en väldig utsikt och fina hus. Förresten så har jag tyvärr inte en enda bild på dem... Tror jag.

Sista kvällen tog de med oss till ett ställe som hette Mystic Ocean och det var verkligen jättefint på kvällen. Vi åt jättegod glass och var inte hungriga på hela kvällen. Eller jo, Anna var. Hon åt sin grekiska sallad, en del av min och lite kött av de andra. Haha.

Nästa dag var det dags att åka hem, lämna hotellet vid tolv och det blev stressigt, sedan åkte vi till en annan strand lite längre bort. Vi skulle bli skjutsade där ifrån i god tid men greker är inte så mycket att lita på vad det gäller att passa tider, märkte vi. Men vi hann med bussen och helt plötsligt var vi hemma i Sverige igen. Från 38 grader till 7 grader på 3 timmar ungefär.

När åker vi tillbaks igen?