måndag 17 maj 2010

Jag tror att jag dör...

...I tystnaden, i äppeldoften, i en dödligt djup suck och "Jaså... Det var upptaget".
Det var upptaget på toan.
   Jag skämdes över tystnaden samtidigt som jag tittade på de blommiga skorna som tjejen framför mig hade. Jag tänkte att såhär är hela Sverige. Det enda man möts av är krossat äpple i en stel mun, någon som sväljer sin Loka med den senaste smaken alldeles för högt.
   Men knäckebröd? Hur kan någon ta med sig knäckebröd på Swebus express mot Göteborg, i Sverige, när man vet att det enda som hörs i hela Sverige är krossat äpple, Loka-klunkar och knäckebröd?
   För när det är tyst i Sverige, då är det tyst. Det vill jag lova, och det vet nog ni också.
   Sverige är pinsamt tyst alldeles för ofta, men den som är modig nog och försöker bryta den här hemska tystnaden med sitt knäckebröd, får antingen ett par svarta ögon riktade mig sig, eller ett leende som säger "Jag tycker synd om dig".

Förstår ni vad jag menar? Kan ni känna igen det där?
Fuskis Anna som åker till Grekland i morgon.

1 kommentar:

  1. Ojojoj Maja så jag självklart känner igen precis allt det du just skrev..!
    Jävla knäckemacka till att låta... Gott är det, men det för med sig ett oljud som tar över alla andra ljud i min närvaro som i sin tur får mig att tvivla på min egen godhet eftersom jag vill krossa käftarna som helt ogenerat sätter i sig detta brakande smask i min ofentliga sfär.
    Lika dant känner jag inför tuggumi och äpplen...
    Men det där vet vi ju i vår familj redan...
    Det ligger i släckten, skulle man kunna säga...
    Börjar någon harska sig och dra sitt vidriga slem upp och ner i halsen på en buss måste jag hålla för öronen, annars kräks jag, eller i värsta fall börjar slåss. Bio... Det är lite svårt det med.., men vet ju aldrig förrens det är försent om man kan (se) höra filmen eller bara tvingas höra vidriga ljud som mina öron inte kan sålla bort...
    GU VA JOBBIGT DET KAN BLI!!!

    SvaraRadera

Gör mig glad här