måndag 26 juli 2010

Om sommaren

Mjau.
























Just nu älskar jag sommaren. Fast det egentligen inte alls är så himla somrigt ute. Men det var ju det ett tag. Och regn och mulet är ju faktiskt också sommar.
Förut har jag nästan alltid längtat lite i smyg till vintern, lite ungefär vid den här tiden på året. I slutet på juli. Kanske mest för att det brukar vara regnigt. Och på vintern längtar jag såklart till sommaren. Men i år, just nu, längtar jag inte till någonting. För sommaren är så bra som den är, även fast det regnar.
Det finns många saker som är somriga, och här är en del fina saker som man alltid kan tänka lite på när det är sommar fast det regnar:

Tänk på första gången man går barfota. Då när det är sommar på riktigt, då när gräset är nyklippt och sådär alldeles mjukt och luddigt och lent och ljusgrönt. Då tänker jag nästan alltid på den här äckliga känslan jag får när jag ska sova med smutsiga fötter. För man orkar ju faktiskt inte tvätta fötterna efter varje gång man varit ute barfota. Även fast man skulle vilja väldigt mycket. För jag klarar egentligen inte av att sova smutsig i en säng. Det är så himla äckligt bara. Även fast gräset är nytt och ljusgrönt och fint. Men det är ju så somrigt.

Att cykla måste ju vara en av de somrigaste sakerna som finns. Synd bara att det är rätt så jobbigt. Oftast jobbigt. Fast ändå mysigt. Speciellt när man måste stanna efter vägkanten för att det finns stora hav av smultron.

I slutet på april börjar jag alltid längta lite efter sommarmusik. Och när jag tänker sommarmusik tänker jag automatiskt på Gyllene Tider. Och jo, det är faktistk sant. Det är nog bara jag och Anna som inte hatar dem. Och kanske lite Jenny. Men det är ju faktiskt hur mysigt som helst att göra vad som helst och samtidigt lyssna på "Ska vi älska, ska vi älska till Buddy Holly" och alla de där andra mysiga. Sedan finns det ju faktiskt andra bra sommarsjungmänniskor också. Fast Rammstein hör nog inte riktigt dit egentligen.

Eftersom jag jobbar nu och tyvärr alltid måste gå upp alldeles för tidigt, så tidigt som klockan fem, så sover jag alltså inte så himla länge, knappt heller på helgerna. (Undantagandes från i lördags när jag sov till halv ett. Det har nog inte hänt på flera år tror jag.) Jag brukade alltid bli så besviken när jag vaknade så sent och märkte att solen lyste in så i mitt rum. Då ville jag bara skynda mig till stranden så fort som möjligt för att inte missa en enda solsekund och inte missa en endaste sida i min bok.

Och jo. Världens bästa sak att göra på sommaren. Att läsa. Pocketböcker är det bästa, som precis får plats så bra i alla väskor man har. Och det som är så himla bra med böcker är att man kan ta med dem vart som helst. Men det vet ni ju. Jag önskar att jag hade en hängmatta. Det vore perfekt just nu. En hängmatta på en altan. Eller mellan två träd. Helst mellan två träd.

Vi tänker lite på att ha en altan. För det hade vi när jag var liten. Där brukade vi sova ibland när det var varmt ute, i hängmattor. Jag hade den finaste av alla, den skönaste också dessutom. Den fick jag av Malin och Jenny när jag fyllde tio och vi var i Thailand. Den var grön och lite gul. Och  skön. Och där sov vi. Men mysigast var nog att ligga där och läsa när det regnade ute, och allra helst när det åskade. Det är nog det mysigaste på hela sommaren faktiskt. Med en Harry Potter-bok i handen.

Det är ju bara så himla härligt att gå runt i nästan inga kläder alls. Typ naken. När det är så varmt. Även fast man luktar så himla äckligt när man är helt inkletad i sololja.

Man har varit vaken en hel natt. Och så tänker man att man kanske borde gå och lägga sig klockan fem när pappa går upp, eller när tidningen kommer. Fast man är inte riktigt säker på om man ska göra det eller inte. Oftast så gör man det. Och så råkar man sova alldeles för länge sådär som jag berättade förut. Till ett ungefär.


Så jag vill inte riktigt att sommaren ska ta slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gör mig glad här