fredag 10 december 2010

Om att bli arg

Datorn krånglar, Internet krånglar och mina favoritsidor krånglar. Jag får panik, det är ju sånt man får nu för tiden när de här nymodigheterna inte riktigt fungerar som de ska. Och jag prövar med alla sladdar, med omstart på alla apparater som blinkar och ingenting funkar. Jag kollar till och med Aftonbladet. För igår hände ju en annan väldigt panikartad sak: Jag gick ner, såg att TV:n stod på och det stod att boxen behövde uppdateras. Jag tryckte på "OK". Jag gick tillbaks upp och kollade Aftonbladet där det stod stort att "Uppdatera inte boxen". Nähej, okej vad bra, men... För sent! Och som vanligt vad det gäller Telia så fick det mig att bli väldigt, väldigt, väldigt arg. Även fast jag inte ser på TV så irriterade det mig ändå så himla mycket att det krånglade, för Telia krånglar ju jämt, jämt, jämt.
   Men i alla fall. Idag. Jag ringde supporten istället nu när Internet inte fungerade.

- Välkommen till Telia, beskriv vad du vill ha hjälp med, säger en alldeles för glad och alldeles för inspelad röst och den irriterar mig mycket, för här ska vi inte vara glada, jag är ju skitsur!
   - Vad gäller ärendet?
Där svarar jag "Internet" så tydligt jag bara kan, för det har jag lärt mig nu, att man visst ska prata med den här inspelade rösten.
- Okej. Internet, upprepar rösten och jag tänker "Jaaaaa, det var ju Internet jag sa, jag vet det, skynda pååå!"
   - Gäller det mobilt bredband, beställning, felanmälan, support... säger rösten så långsamt det bara går och jag tappar bort mig och har ingen aning om vad saken gäller. Den hypnotiserande inspelade rösten förvirrar mig och det är redan här jag tusen gånger innan gett upp och lagt på luren.
   - Felanmälan, säger jag lite tveksamt och funderar på om jag kanske inte skulle valt support istället.
   - Förlåt, jag uppfattade inte svaret, säger tanten som jag numera kallar idioten.
Jag upprepar högt och tydligt och jag ser mig själv i spegeln samtidigt som jag säger det och jag skrattar åt mig själv för att jag ser så arg ut. Och så tänker jag lite på Johan Glans när han skämtar om SJ och deras bokningstelefon.
  - Vilket telefonnummer gäller det? Du kan knappa in numret eller säga det. Glöm inte riktnumret.
Och så knappar jag in numret, men idioten säger att det blir fel och jag blir ännu argare och vill helst bara slänga telefonen i väggen, men jag vill inte förstöra min tapet, det är mest därför jag inte gör det. Så istället slår jag in numret en andra gång så hårt jag bara kan.
   Och så plingar det till och en ny röst dyker upp och han låter nästan lite sjuk. Eller så kanske han helt enkelt inte riktigt kunde svenska? Jag vet inte. Men konstig lät han i alla fall.
   "Just nu har vi driftstörningar på vårt mobila och fasta bredband. Vi arbetar på problemet". Okej. Jaha. Inget om när det kan tänkas fungera igen? Nähej. Okej. Okej.
   Och sedan så kommer idioten igen och upprepar mitt telefonnummer så långsamt det bara går och jag tänker att "Jaa, det är rätt nu, det är fortfarande det numret det handlar om, jag skrev ju det för mindre än en minut sedan!"
   Och så får de inte fram min "mätdata", "Vi söker efter support" och helt plötsligt säger idioten att "Det är många som ringer, vi kan tyvärr inte ta emot ditt samtal, välkommen åter, försök igen senare"
   OCH SÅ AVBRYTS SAMTALET OCH JAG HAR INTE FÅTT PRATA MED EN RIKTIG MÄNNISKA.

6 kommentarer:

  1. haha vist e tekninkens under helt fantastiskt=) kan trösta dej me att internet inte funka som de skulle här hemma häller. men innann joel fatta att de faktiskt va telia som de va fel hos hade han hunnit instalera om datorn... så han va lagomt arg i går när de fortfarande inte funka hahaha. men ja fick ett gott skratt iallafall=)

    SvaraRadera
  2. Blir du förvirrad av en "hypnotiserande" röst som är inspelad så tror jag nog att problemet inte ligger hos tekniken om man säger så.

    SvaraRadera
  3. ha ha ha, inte för att vara elak men bilden som kommer upp i mitt huvud när du står framför spegeln och ser så där arg ut är riktigt skrattretande!!
    Teknik ska fungera helt enkelt, så är det och visst blir man irriterad när den inte gör det men då får man väl helt enkelt stänga av en stund och göra nåt annat. Fy va tråkigt det lät men lite sant. PS Här fungerar Telia nästan felfritt faktiskt!

    SvaraRadera
  4. Va roligt att rulla ner på sidan och hitta reklam för...

    Telia!!!
    Klockrent faktiskt!

    SvaraRadera
  5. Du vet väl att som kompensation för det där stora felet får alla kunder hyra en gratis film från 12-15/12 tror jag det var. Kolla telia.se

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Mitt namn är Anton Agermark och jag jobbar på Telias Kundservice.

    Jag vill be om ursäkt för driftstörningarna på våra tjänster i förra veckan. De ansvariga utvärderar nu detta för att förhindra att det upprepas.

    Gällande vårt talsvar på 90200 så är du inte ensam om att ha åsikter kring detta. Vi gjorde nyligen förändringar för att förkorta antalet frågor från den automatiska rösten. Vi ser kontinuerligt över talsvaret då det med all säkerhet kan bli bättre.

    Jag vill återigen be om ursäkt för de problem driftstörningen vållade.

    Ha en fortsatt trevlig kväll!

    Med vänlig hälsning

    Anton Agermark, Telia Kundservice

    SvaraRadera

Gör mig glad här